تبلیغات
برنامه ریزی و کنترل پروژه - برگزاری جلسات
 
برنامه ریزی و کنترل پروژه
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : عباس مقدسی
نویسندگان
دوشنبه 7 تیر 1395 :: نویسنده : عباس مقدسی

یکی از کارهای که تو سازمان ها خیلی ماها باهاش درگیر هستیم و وقتمون رو هم متاسفانه زیاد میگیره شرکت تو جلسات مختلفه، خب بنظرتون برگزاری زیاد از حد جلسات نشونه چی میتونه باشه؟ آیا بنظرتون این یه نقطه قوت برای سازمان محسوب میشه که مدام کارها را کنترل کنیم، یا اینکه نه اتفاقا نشون دهنده نقطه ضعف سازمانه.

بنظر من برگزاری بیش از حد جلسات (به قسمت بیش از حدش توجه کردید) نشون دهنده نقطه ضعف تو مدیریت سازمانه به این خاطر که مدیران ارشد بجای پیشگیری از بروز مشکلات دارن وقتشون رو صرف حل مشکلات میکنن و این اصلا ایده آل نیست، مدیران سازمان باید بجای تمرکز بر حل مشکلات اونم با تکنیک برگزاری جلسات (که اون بازدهی لازم رو هم نداره) باید به این فکر کنن که چطور کاری کنند که از ابتدا اصلا بعضی اشکالات پیش نیاد برای درک بهتر موضوع یه سناریو از عملیات میگم تا قضیه رو بهتر بگیرید.

فرض کنید به عنوان مسئول کنترل کیفی در یک کارخانه تولید اتصالات پنج لایه مشغول فعالیت هستید، آیا بنظرتون چطور میشه مطمئن بشیم که محصول نهایی تولید شده مطابق انتظارات مشتری، استانداردها و نقشه هاست؟ آیا اگه برای هر دستگاه یکنفر رو بعنوان کنترل کننده بذاریم دیگه قطعه معیوبی به دست مشتری نمیرسه؟ خب شاید جواب بتونه مثبت باشه، ولی خوب تو این حالت میتونید تصورش رو بکنید که چقدر هزینه ها بالا میرن، چقدر تعداد قطعه های ضایعاتی زیاد میشن و به اعتبار شرکت لطمه وارد میشه.

پس با این تفاسیر بهتره که از ابتدا با بررسی قطعات ضایعاتی نتایج رو تحلیل کنید و عوامل اصلی ایجاد مشکل رو شناسایی کنید و سعی کنید رفع شون کنید، مثلا اگه 20% ضایعات بدلیل مشکل مواد اولیه هست بهتره از یه کارخونه دیگه خریدتون رو انجام بدید یا اینکه یه نفر کنترل کیفی بعنوان نماینده خودتون تو کارخونه تولید کننده مواد اولیه بذارید تا از همون ابتدا جلو بروز این مشکل رو بگیره، تو پروژه هم دقیقا داستان همینه وقتی بخاطر یکی دو میلیون تومن حقوق ناقابل یه سرپرست کارگاه ضعیف یا کارشناس های فنی بی تجربه استخدام می کنید باید منتظر تبعاتش هم باشید البته قطعا تبعاتش چندین برابر حقوق فعلی اون عوامله، شاید مجبور بشید از ابتدا الفبای کار رو یادشون بدید و  هزار و یک داستان دیگه که با برگزاری روزی سه بار جلسه هم حل نمیشن، پس باید سعی کنیم با مدیریت ریسک درست و اصولی از بروز چنین ریسک های اجتناب کنیم، طبق نظر استاندارد پم باک برگزاری جلسات باید برای بررسی ریسک ها و نگاه به آینده باشه نه بررسی گزارشات پیشرفت گذشته، اگه مدیر پروژه وقت خود را بجای پیشگیری صرف حل مسائل بکنه و به جای اینکه شرایطی ایجاد کنه تا همه کار خودشون رو بدونن دایما رو کارشون نظارت داشته باشه قطعا بدونید که پروژه منحرف میشه.





نوع مطلب :
برچسب ها : برگزاری جلسات، جلسات مدیریت پروژه، جلسات،
لینک های مرتبط :


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
اگر سئوالی براتون پیش اومد و یا نیاز به همفکری داشتید خوشحال میشم بتونم کمکتون کنم، برای این کار میتونید بهم ایمیل بزنید-موفق باشید Moghadasi.tkd@gmail.com