تبلیغات
برنامه ریزی و کنترل پروژه - قدم سوم برای تهیه گزارش لایحه تاخیرات
 
برنامه ریزی و کنترل پروژه
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : عباس مقدسی
نویسندگان

در ادامه مطلب دوم قصد دارم توضیحات مختصری در خصوص دلیل نیاز به مستنداتی که قبلا گفته شد رو خدمتتون عرض کنم.

با موافقتنامه و شرایط خصوصی پروژه شروع میکنیم ، اگه یادتون باشه اولین موردی که برای تهیه لایحه تاخیرات بهش نیاز داریم قرارداد پروژه هستش: علتش هم اینه که برای تهیه لایحه تاخیرات به یه سری اطلاعات کلی نیاز داریم که تو موافقتنامه و شرایط خصوصی قرارداد هستن، ولی قبل از اینکه بریم سراغ جمع آوری اطلاعات قراردادی، باید نوع قرادادو بدونیم ( قبلا تو مطلب اول گفتیم که فرض میکنیم قراردادمون سه عاملی باشه، خب حالا باید تیپ قراردادو هم مشخص کنیم که فهرست بهاییه یا سرجمع، با توجه به تیپ قرارداد بعضی از موارد بعدی ممکنه استفاده بشه یا نشه، مثل تاخیرات مالی پروژه( ، بعد از اینکه متوجه نوع قرارداد شدیم باید بریم سراغ جمع آوری اطلاعات مورد نیازمون بر اساس قرارداد، موارد رو با هم مرور می کنیم:

اولین مورد مبلغ قرارداده ( که میشه ماده سه موافقتنامه )

دومین مورد مدت قرارداده (که اون هم ماده چهار موافقتنامه هست)

این دو عدد بیشتر برای تهیه گزارش تاخیرات مالی به دردمون میخورن (منظورم همون بخشنامه معروف 5090 هستش )

سومین مورد که خیلی هم مهمه، تعهدات کارفرماست که معمولا در شرایط خصوصی آورده میشه. مثلا قرار بوده که برق کارگاه از طرف کارفرما تامین بشه یا آزاد سازی اراضی توسط کارفرما انجام بشه و از این جور چیزا.

چهارمین مورد شناسایی اسکوپ یا محدوده پروژه است. برای اینکه بهتر متوجه مسئله بشین یه مثال میزنم فرض کنید، تو قرارداد قرار بوده که 500 مترمکعب خاکبرداری داشته باشیم ولی تو اجرا چیزی بیش از 850 مترمکعب خاکبرداری انجام داده ایم این میشه افزایش مقادیر کار، اسکوپ کار  رو باید کامل شناسایی کنید تا بتونید افزایش مقادیرو براحتی تشخیص بدید.                                                      

پنجمین مورد که باید از قرارداد استخراج کنید و بیشتر برای محاسبه تاخیرات مالی ازش استفاده می شه (نحوه پرداخت اقساط پیش پرداخته) ، ممکنه اقساط طبق بخشنامه سال 1382 در سه قسط پرداخت بشه (8% بعد از تحویل زمین، 6.5% پس از تجهیز کارگاه و تایید مشاور و 5.5% هم پس از 30% پیشرفت مالی پروژه بدون در نظر گرفتن مصالح پایکاره) البته ممکن هم هست که پیش پرداخت بصورت یکجا پرداخت بشه یعنی یک قسط باشه.

و در آخر هم باید نحوه پرداخت توسط کارفرما رو هم مشخص کنید، اینکه متوجه بشیم که آیا قرارداد نقدیه یا غیر نقدی یا مثلا ترکیبیه ( نقدی و غیرنقدی).

تو این مطلب سعی کردم به موارد اصلی و کلی که تو قرارداد هست اشاره کنم، در مطلب های بعدی در خصوص سایر مستندات و دلایل نیاز به اونا توضیحات مختصری رو خدمتتون عرض خواهم کرد.





نوع مطلب :
برچسب ها : چگونگی تهیه لایحه تاخیرات، تهیه لایحه تاخیرات فنی در پروژه،
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 26 مرداد 1396 03:21 ب.ظ
سلام
آیا تاخیر در پرداخت های غیر نقدی جهت تاخیرات قابل محاسبه است؟
تشکذ
عباس مقدسی
سلام
بله قابل محاسبه می باشد، چرا که باعث تاخیر در اجرای پروژه و کاهش توان مالی پیمانکار می گردد.
دوشنبه 22 خرداد 1396 09:07 ق.ظ
سلام
آیا نحوه پرداخت باید از موارد عمومی پیمان تبعیت کند یا اینکه می تواند موردی غیر از آن باشد؟
عباس مقدسیسلام
بله می تواند به غیر از موارد شرایط عمومی پیمان باشد، معمولا اگر غیر از این حالت باشد اون رو تو شرایط خصوصی وارد می کنند.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
اگر سئوالی براتون پیش اومد و یا نیاز به همفکری داشتید خوشحال میشم بتونم کمکتون کنم، برای این کار میتونید بهم ایمیل بزنید-موفق باشید Moghadasi.tkd@gmail.com