تبلیغات
برنامه ریزی و کنترل پروژه - قدم پنجم در تهیه لایحه تاخیرات
 
برنامه ریزی و کنترل پروژه
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : عباس مقدسی
نویسندگان
چهارشنبه 31 خرداد 1396 :: نویسنده : عباس مقدسی

در ادامه مطلب چهارم قصد دارم در رابطه با دلایل نیاز به مکاتبات و نامه های ارسالی از طرف پیمانکار توضیحات مختصری رو خدمتتون عرض کنم.

دلیل نیاز به مستندات پیمانکار اینه که با کمکشون اثبات کنیم در فلان تاریخ به دلیل فلان تاخیر یا تغییری که از طرف کارفرما یا مشاور رخ داده پروژه متوقف بوده و یا با سرعت کمتری نسبت به برنامه زمان بندی پیش میرفته و ادعا کنیم مواردی که باعث تاخیر در اجرای پروژه شده اند خارج از قصور پیمانکار بوده اند.

حالا این پرسش مطرحه که از بین این همه مکاتبه که با مشاور، کارفرما و حتی سایر ذینفعان پروژه داشته ایم به کدام یک از نامه ها نیاز داریم و یا به عبارتی محتوای کدوم نامه برای اثبات ادعاها میتونه کمک کنه

خب روش کار پیشنهادی من به این شکله که 10 فصل برای گزارش توجیه تاخیرات در نظر میگیرم دقیقا مطابق 10 بند ماده 30 شرایط عمومی پیمان، برای اینکه این ده بند براتون مرور بشن بصورت خلاصه کلیاتش رو خدمت دوستان عرض میکنم:

فصل اول میشه تغییر مبلغ پیمان (منظورم هم دستور کارهای جدیده و هم افزایش مقادیر کاره که در قالب 25% بهمون ابلاغ میشن).

فصل دوم میشه تغییر اساسی نقشه ها (به کلمه اساسی دقت کردین؟ منظور از تغییر اساسی اینه که روش اجرای فعالیتی عوض بشه یا کلا متریال و نوع کاربری یک فضا عوض بشه، دقت کنید اصلا منظورش این نیست که اگه تغییر کوچیکی در نقشه پنجره ها اتفاق افتاد شامل این فصل بشه).

فصل سوم میشه تاخیر در تحویل کارگاه، نقشه ها، دستور کارها و مصالح (خب این موردم که تقریبا مشخصه ، فقط نکتش اینه که باید طبق برنامه زمانبندی اونا رو از مشاور درخواست کرده باشید و با این حال، مشاور یا کارفرما در تحویل اونا تاخیر داشته باشن).

فصل چهارم میشه تاخیر در تحویل مصالحی که باید لزوما با حواله کارفرما تهیه بشن.

فصل پنجم میشه حوادث قهری (برای اینکه بهتر متوجه حوادث قهری بشید حتما ماده 16 و 43 رو هم بخونید).

فصل ششم میشه محدودیت ورود مصالح (برای اینکه متوجه بحث محدودیت ورود مصالح بشید ماده 20 رو یه نگاه بندازید).

فصل هفتم میشه تعلیق (ماده 49 در این رابطه مفصل توضیح داده)

فصل هشتم میشه قوانین و مقررات جدید (منظور قوانین و مقرراتی که پس از پیشنهاد مناقصه وضع شده باشن مثل هدفمندی یارانه ها تو سال 90).

فصل نهم میشه تعهدات مالی (منظور از تعهدات مالی ،پیش پرداخت، صورت وضعیت های موقت، صورت وضعیت های تعدیل و کلا هر نوع تعهد مالی میشه که به عهده کارفرماست).

فصل ده میشه سایر موارد (این بند تقریبا دست پیمانکارو باز میزاره تا هر ادعایی که نمیتونه در قالب موارد گفته شده مطرح کنه رو اینجا بیاره).

خب بعد از این که ده فصل یا ده قسمت رو مشخص کردید شروع می کنید به خوندن نامه های ارسالی از ابتدای پروژه، پس از خوندن متن هر نامه باید بتونید تشخیص بدید که آیا این نامه شامل موارد این ده بند میشه یا نه و اگر میشه در کدوم فصل قرار میگیره، مثلا اگر به فصل یک مربوط بود ازش یه کپی بگیرید و تصویر اون رو به عنوان مستندات فصل اول دسته بندی کنید، همینطور  ادامه بدید تا همه مستندات مربوطه رو بخونید و از اون نامه هایی که به دردتون میخوره کپی بگیرید و مستنداتو به تفکیک فصل ها تو این مرحله دسته بندی کنید.

خب برای اینکه طول مطالب زیاد نشه و حوصله شما هم سر نره ادامه چگونگی جداسازی مستندات رو در مطلب بعدی دنبال خواهیم کرد.





نوع مطلب :
برچسب ها : آموزش مدیریت ادعا، آموزش گام به گام تهیه گزارش تاخیرات، چگونگی تهیه لایحه تاخیرات،
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
اگر سئوالی براتون پیش اومد و یا نیاز به همفکری داشتید خوشحال میشم بتونم کمکتون کنم، برای این کار میتونید بهم ایمیل بزنید-موفق باشید Moghadasi.tkd@gmail.com