تبلیغات
برنامه ریزی و کنترل پروژه - قدم هفتم برای تهیه لایحه تاخیرات
 
برنامه ریزی و کنترل پروژه
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : عباس مقدسی
نویسندگان
یکشنبه 1 مرداد 1396 :: نویسنده : عباس مقدسی

در ادامه مطلب ششم میخوام در خصوص دلیل نیاز به مکاتبات مشاور و کارفرما و همچنین چگونگی دسته بندی این مدارک توضیحات مختصری رو خدمتتون عرض کنم.

در مطلب های قبلی در رابطه با چگونگی دسته بندی مکاتبات پیمانکار صحبت کردیم و حالا در ادامه کار به منظور تکمیل ادعاها نیاز به یک سری مستندات مهم دیگه هم داریم، این اسناد همان پاسخ های مشاور و کارفرما به مکاتبات پیمانکار هستن، که باید اونا رو از مکاتبات دریافتی از کارفرما و مشاور استخراج کنید. خب دلیل اول نیاز به مستندات این هستش که در صورتی که در طول اجرای پروژه کارفرما و مشاور ادعای شما را پاسخ داده باشند و مستقیم یا غیر مستقیم پذیرفته باشند که مثلا نقشه ها تغییر داشتن و یا با تاخیر بهتون ابلاغ شده یا بعدا بهتون ابلاغ خواهد شد قطعا برای اثبات و بهره برداری از اون آیتم تاخیر کار سختی نخواهید داشت ولی چنانچه کارفرما یا مشاور به هر دلیلی ادعای شما رو رد کرده باشه اون موقع دفاع کردن از آیتم تاخیر کار راحتی نخواهد بود.

دلیل دوم نیاز به مستندات مشاور و کارفرما هم اینه که کامل بودن مستندات روند بررسی تاخیرات رو سریعتر، ساده تر و عادلانه تر می کنه، البته معمولا پیمانکارا از قرار دادن یسری از پاسخ های مشاور و کارفرما تو لایحه خودداری میکنن، ولی خب فراموش نکنین که ممکنه این موضوع روند بررسی تاخیراتو طولانی و پر چالش کنه.

 و اما در رابطه با چگونگی دسته بندی مستندات، روند کار مشابه کاریه که برای مکاتبات پیمانکار انجام دادیم به این ترتیب که شروع به مطالعه مکاتبات کرده و با توجه به موضوع و متن نامه ها، اونا رو دسته بندی میکنیم، البته معمولا در بیشتر نامه های مشاور و کارفرما به شماره نامه های پیمانکار ارجاع داده شده و شما خیلی کار سختی ندارید و راحت میتونین آیتم مورد نظر رو پیدا کنید.

 بعد از اینکه متن نامه را خوندید و متوجه شدید به کدوم فصل و کدوم آیتم تاخیر مربوط میشه ازش یه کپی بگیرید و باز به ترتیب تاریخ اونو در قسمت مربوطه قرار بدین، و این کارو انقدر ادامه بدید تا همه مستندات رو کامل بخونید و دسته بندی کنید.

و اما چند نکته :

1- در صورتیکه نامه های مشاور و کارفرما به چند موضوع اشاره دارند به تعداد موضوعات از نامه ها کپی بگیرید تا بررسی و نتیجه گیری راحت باشه.

2- پیشنهاد میکنم همه نامه های مشاور و کارفرما را داخل گزارش تاخیرات قرار بدید، هر چند میدونم اگه پیمانکار باشید این مسئله رو براحتی نمی پذیرید ولی خب قرار ندادن نامه ها و پاسخ های مشاور به نوعی نگفتن حقیقت محسوب میشه که بر خلاف آیین نامه اخلاق حرفه ای مدیریت پروژه PMI است و در بلند مدت شما رو قطعا دچار مشکل خواهد کرد.

 در مطلب بعدی قصد دارم در خصوص دلایل نیاز به صورتجلسات کارگاهی، گزارشات، تصاویر عملیات اجرایی پروژه و دستورکارهای جدید توضیحات تکمیلی رو خدمت علاقمندان عرض کنم.





نوع مطلب :
برچسب ها : چگونگی تهیه گزارش تاخیرات، چگونگی تهیه لایحه تاخیرات، آموزش تهیه قدم به قدم لایحه تاخیرات فنی و مالی،
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
اگر سئوالی براتون پیش اومد و یا نیاز به همفکری داشتید خوشحال میشم بتونم کمکتون کنم، برای این کار میتونید بهم ایمیل بزنید-موفق باشید Moghadasi.tkd@gmail.com