تبلیغات
برنامه ریزی و کنترل پروژه - قدم هشتم برای تهیه لایحه تاخیرات
 
برنامه ریزی و کنترل پروژه
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : عباس مقدسی
نویسندگان
چهارشنبه 4 مرداد 1396 :: نویسنده : عباس مقدسی

در ادامه مطلب هفتم قصد دارم در خصوص دلایل نیاز به صورتجلسات کارگاهی، گزارشات روزانه، تصاویر پروژه، دستور کارهای جدید و همچنین چگونگی دسته بندی این مدارک توضیحات مختصری رو خدمتتون عرض کنم.

با صورتجلسات کارگاهی شروع میکنیم، یکی از مهم ترین مستنداتی که میتونه تو اثبات ادعا در جایگاه پیمانکار یا رد ادعا در جایگاه مشاور کمک کنه، استفاده از بندهای صورتجلسات کارگاهیه، این صورتجلسات که بمنظور بررسی موانع و مشکلات پروژه در طول زمان اجرا، طی جلساتی رسمی به امضای ارکان پروژه میرسن، بسیار حائز اهمیت هستن بحدی که حتی در بیشتر موارد از مکاتبات رسمی هم مهمترن، دلیل این همه اهمیت اینه که طی یک جلسه رو در رو موضوعات توسط ارکان پروژه تشریح و بررسی شدن و منجر به اخذ تصمیماتی شده که مورد تائید همه نمایندگان هست، خب برای دسته بندی صورتجلسات ابتدا باید اونا رو بند به بند بخونید، و بعد از اینکه متوجه شدید هر بند مربوط به کدام فصل و کدوم آیتم تاخیر میشه اونا رو مرتب کنید و مابین سایر مستندات بذارید، معمولا هر صورتجلسه چندین بند داره که به موضوعات متفاوتی هم اشاره دارن، مطابق معمول نیازه که به تعداد موضوعات مورد ادعا از صورتجلسه رونوشت بگیرید و تو فصل مربوطه بین آیتم های تاخیر قرار بدین.

سند بعدی که خیلی هم مهمه گزارشات روزانه قرمز شده نظارت هستند، دلایل نیاز به گزارشات روزانه عبارتند از :

1) استفاده از قسمت موانع و مشکلات

2) استفاده برای نشان دادن روزهای تعطیل در کارگاه

3) استفاده برای نشان دادن وضعیت جوی پروژه البته با در نظر گرفتن ماده 16 شرایط عمومی پیمان

4) تهیه برنامه ازبیلت یا چون ساخت (اگه تا بحال در خصوص برنامه ازبیلت چیزی نشنیدید حتما در موردش یه تحقیق مختصر بکنید چون تو مراحل پایانی برای نشان دادن تاثیر آیتم های تاخیر در برنامه زمانبندی بهش نیاز داریم، در رابطه با این مورد در مطلب های بعدی صحبت خواهیم کرد).

و در آخر زمانی که بخواید از کارفرما به مراجع قضایی شکایت کنید و بخاطر تاخیرات مجاز یا هر دلیل دیگه، خسارت بگیرید میتونید از گزارشات روزانه استفاده کنید و البته موارد استفاده دیگه ای هم داره که خارج از بحث ما هستن.

گزارشات روزانه دسته بندی خاصی ندارن فقط کافیه یه رونوشت ازشون بگیریم و به ترتیب تاریخ به آیتم تاخیر مربوطه اختصاص بدیم .

در خصوص تصاویر پروژه هم در صورتیکه بتونید در طول اجرای پروژه از قسمت های مختلف کار البته با ذکر تاریخ و محل اجرا، تصاویر واضح تهیه کنید میتونید تو مستنداتون قرار بدید و ازشون استفاده کنید. بعضی اوقات تاثیری که یه تصویر میتونه بوجود بیاره حتی محکم تر از چندین سنده.

و اما دلیل نیاز به دستور کارهای جدید در واقع شناسایی کارهاییه که خارج از محدوده اولیه قرارداد بهمون ابلاغ میشن، دستورکارهای جدید به اضافه افزایش مقادیر کار که قبلا راجع بهشون صحبت کردیم باید به ترتیب در فصل اول قرار بگیرن، معمولا نحوه محاسبه میزان تاخیرات ناشی از افزایش مقادیر کار بصورت خطی اتفاق میفته که خیلی روش درست و پذیرفته شده ای نیست، یعنی اینکه اگه به مبلغ قرارداد 10% اضافه شده باشه 10% هم به مدت اولیه پیمان اضافه میکنن، بهتره که بجای استفاده از این روش، تاثیر دستورکارها و افزایش مقادیر کارو به روی مسیر بحرانی بررسی کنید تا همپوشانی ها و مدت زمان های اجرای آیتم ها هم در نظر گرفته بشن، و به همین دلیل بهتره که قبل از اجرای دستور کار زمان و مبلغ اجرای پیشنهادی رو به مشاور و کارفرما اعلام کنید و بعد برید سراغ اجرای کار تا در آینده با مشکل مواجه نشید، بهرحال پیشگیری بهتر از درمانه.

 تو مطالب بعدی قصد دارم در خصوص دلیل نیاز به مستندات مالی پروژه و همچنین چگونگی دسته بندی اونا توضیحات مختصری رو خدمت همکاران عرض کنم.





نوع مطلب :
برچسب ها : چگونگی تهیه لایحه تاخیرات، آموزش گام به گام تهیه لایحه تاخیرات، چگونگی تهیه تاخیرات فنی، چگونگی تهیه تاخیرات مالی،
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
اگر سئوالی براتون پیش اومد و یا نیاز به همفکری داشتید خوشحال میشم بتونم کمکتون کنم، برای این کار میتونید بهم ایمیل بزنید-موفق باشید Moghadasi.tkd@gmail.com