تبلیغات
برنامه ریزی و کنترل پروژه - قدم نهم برای تهیه لایحه تاخیرات
 
برنامه ریزی و کنترل پروژه
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : عباس مقدسی
نویسندگان
چهارشنبه 11 مرداد 1396 :: نویسنده : عباس مقدسی

در ادامه مطلب هشتم قصد دارم در خصوص دلایل نیاز به مستندات مالی پروژه و چگونگی استفاده ازشون توضیحات مختصری رو خدمت دوستان عرض کنم.

همانطور که قبلا گفتیم از ده بند ماده 30 شرایط عمومی پیمان، 9 بند مربوط میشن به تاخیرات فنی پروژه که در موردشون صحبت کردیم و یک بند هم مربوط میشه به تاخیرات مالی که ناشی از تاخیر در پرداخت تعهدات مالی کارفرماست.

تاخیرات مالی رو میتونیم در قالب سه قسمت تهیه کنیم:

اول: تاخیر در پرداخت اقساط پیش پرداخت

دوم: تاخیر در پرداخت صورت وضعیت های موقت

سوم: تاخیر در پرداخت صورت وضعیت های تعدیل موقت

خب با تاخیر در پرداخت اقساط پیش پرداخت شروع می کنیم: مستنداتی که برای محاسبه تاخیرات مالی ناشی از تاخیر در اقساط پیش پرداخت بهشون نیاز داریم عبارتند از : 1- تصویر نامه درخواست پیمانکار 2- تصویر نامه تایید مشاور 3- تصویر ضمانت نامه بانکی مربوط به اون قسط پیش پرداخت به همراه نامه ارسال ضمانتنامه توسط پیمانکار، و آخرین مورد هم تصویر چک ها یا سندهای مالی حسابداریه که نشون میده کارفرما توی یه تاریخ خاصی مبلغ مورد نظر را به حسابتون واریز کرده، پس از اینکه موارد رو جمع آوری کردید اونا را وارد جدول مربوطه می کنید و براساس فرمول های که در بخشنامه 5090 هست میزان تاخیرات رو محاسبه می کنید.

برای محاسبه تاخیرات ناشی از تاخیر در پرداخت صورت وضعیت های موقت و صورت وضعیت های تعدیل هم، ابتدا به تصویر نامه ارسالی پیمانکار و مشاور نیاز داریم تا بتونیم با کمک شون دوره کارکرد و تاریخ پرداخت طبق پیمان را محاسبه کنیم، دوم: به تصویر نامه مبلغ تایید شده صورت وضعیت توسط کارفرما نیاز داریم و سوم هم به تصویر چک ها یا سندهای مالی حسابداری که نشون بده کارفرما توی یه تاریخ خاصی مبلغ مورد نظر را به حسابتون واریز کرده، پس از اینکه موارد رو جمع آوری کردید اونا را وارد جدول بخشنامه می کنید و براساس فرمول های که در بخشنامه هست میزان تاخیرات رو محاسبه کنید.

یه نکته مهمی که در خصوص تاخیر در پرداخت صورت وضعیت های تعدیل وجود داره و شما باید حواستون بهش باشه اینه که تو بند 9 ماده 30 شرایط عمومی پیمان نوشته شده که تاخیر در پرداخت تعهدات مالی کارفرما باعث تغییر مدت پیمان میشه، ولی فرمول موجود در  بخشنامه 5090 و استعلام هایی که از سازمان برنامه و بودجه گرفته شده داره میگه که استفاده از این روش صرفا برای محاسبه صورت وضعیت های موقته نه صورت وضعیت های تعدیل، با این حال اگر پیمانکار هستید ادعاتون رو مطرح کنید و ارجاع بدید به بند 9 شرایط عمومی پیمان (و ارجاع به ماده 220 قانون مدنی) اگر در جایگاه مشاور هستید خیلی سخت نگیرید و دنبال فرمول های دیگه هم نباشید چون خیلی پذیرفته شده نیستن، برای همین سعی کنید با کمک همین فرمول ها که عرف هستن تاخیرات پیمانکار رو بررسی کنید.

نهایتا پس از محاسبه تاخیرات ناشی از کلیه پرداخت ها و در نظر گرفتن تبصره بند سه بخشنامه 5090 باید مطابق بند 8 مدت تمدید قابل قبول را نیز بدست بیارید.

در پایان باید مجددا این نکته را یادآوری کنم که محاسبه تاخیرات مالی با توجه به ابهامات خیلی زیاد بخشنامه های سازمان برنامه و بودجه که متاسفانه به روز هم نمی شن، پیچیدگی های زیادی داره که استفاده از پرسش و پاسخ های سازمان برنامه و بودجه میتونه تا حدودی براتون مفید باشه، در مطلب بعدی قصد دارم در خصوص دلیل نیاز به برنامه زمان بندی توضیحات مختصری را خدمت دوستان عرض کنم.

 





نوع مطلب :
برچسب ها : چگونگی تهیه لایحه تاخیرات، آموزش مدیریت ادعا، چگونگی تهیه گزارش تاخیرات فنی و مالی،
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
اگر سئوالی براتون پیش اومد و یا نیاز به همفکری داشتید خوشحال میشم بتونم کمکتون کنم، برای این کار میتونید بهم ایمیل بزنید-موفق باشید Moghadasi.tkd@gmail.com